Originálny názov:
1. Snow Like Ashes
2. Ice Like Fire
3. Frost Like Night

Český názov:
1. Sníh nebo popel (296 strán)
2. Led nebo oheň (320 strán)
3. Mráz nebo noc (328 strán)

Žánre: Fantasy, Young Adult
Rok vydania: 2015-2016
Vydavateľstvo: CooBoo
Autor: Sara Rassch

Obsah: Pred 16 rokmi uvrhla Jar na Zimu skutočný chlad. S nikým nemala zľutovania, stovky životov bolo pobitých a tisícky životov bolo uväznených. Z kedysi mocného kráľovstva. Zimy, zostalo len 8 utečencov, ktorí od svojej porážky žijú kočovným životom a hľadajú jedinú vec, ktorá by ich mohla zachrániť - zdroj mágie Zimy. 
Jedným z týchto utečencov bola aj Meira. Dievča, ktoré nikdy nepoznalo svojich rodičov či dokonca svoju vlasť, bola vychovávaná ako bojovníčka a pre uznanie od generála Williama, ktorý ju vychoval, by urobila čokoľvek, pre svoju krajinu by urobila čokoľvek. Vždy si však myslela, že to urobí svojím vlastným spôsobom pre ňu vhodným, keby vedela, ako sa mýlila...

Môj názor: Priznám sa, že o tejto sérii som počula už dávnejšie, ale až Enthu ma primäla si ju skutočne prečítať. Obsah ma samo o sebe nezaujal, pretože som sa s tématikou ročných období niekde stretla, nádheru obálok však nemôžem uprieť. 

V prvom rade musím skonštatovať, že táto séria je ako séria extrémov. Prvý diel bol čistý priemer, druhý diel bol príšerný a tretí diel bol skvelý. Prvé dva diely sa mi čítali dosť sťažka, spočiatku som sa vlastne nevedela vôbec sústrediť, rušili ma zbytočné a pre mňa nepoužiteľné opisy, ktoré mi vôbec nepomáhali predstaviť si miesta deja - a to mám väčšinou opisy naozaj rada! Celý prvý diel som sa v podstate nudila a celé mi to prišlo také... "Už som to niekde videla." Hlavne podstata mi prišla ako vytrhnutá z Trónu zo skla, kde to však autorka oveľa lepšie spracovala. 
- Okrem toho tu máme milostný trojuholník, ktorý je v 1. diele nadmieru otravný, Theron to však u mňa vyhrával, bol mi sympatický a k Meire sa mi celkom hodil. Väzenské tábory a chodba pod nimi mi prišli taktiež ako zaujímavá myšlienka.

Prvý diel


Záujem o dej u mňa vystryskol až počas druhého diela, kde sa mi predovšetkým páčil výlet do Letného kráľovstva a kráľa Simona som si aj napriek jeho chybám veľmi obľúbila. Toto kráľovstvo sa mi ako prvé začalo poriadne vynárať v mysli, s obľubou som si predstavovala púšte, banditov a kráľovstvo, kde si každý (ne)robil, čo chcel. Taktiež kráľovstvo Yakimanov ma celkom zaujalo (okrem takej maličkosti... Výťahy a topenie v stredoveku?) a nápad s maskami vo Ventralli ma proste nadchol a nevadili by mi ani v realite.

Tu však zase nastupuje ALE. Totálna zmena charakteru postáv. Tie postavy, ktoré som ako jediné mala ako tak rada (Sir, Theron), vo mne začali vyvolávať otázky, čo to s nimi autorka urobila, a hoc to svojim spôsobom malo aj dôvod, autorka to pokašľala. Opačne, Mathera som si tu obľúbila, prišlo mi, že sa ako jediný správal racionálne. Skrátka a dobre dej bol občas nesúvislý a postavy sa správali raz tak raz onak. Aj napriek tomu som si však bola 100% istá, že dám lepšie hodnotenie ako v prvom dieli, posledných 20 stránok ma však presvedčilo, že je to nemožné. Veľké odhalenie mi prišlo ako nezmyselná guča blábolov a jedno z úmrtí úplne postrádalo logiku.

Druhý diel

Určite je teda pochopiteľné, že sa mi do tretieho dielu po tomto vôbec nechcelo. Nakoniec ma však čakalo veľmi príjemné prekvapenie v podobe vcelku originálneho deja, hoci nad tým "výcvikom" som trošičku prevracala oči a pripomenulo mi to Eragona. Možno, keby to autorka viac rozviedla, bolo by to lepšie. Postavy mi však konečne boli sympatické, diel sršal akciou a opisy boja ma skutočne bavili. Autorka tu taktiež ukázala, aké je šťastie prchavé v období vojny. Nebudem však spoilerovať. So záverom som bola spokojná, aj keď som trošičku uvažovala, kedy si konečne spomenú na tú dýku, a na konci sme si pospomínali na všetkých zosnulých.

Tretí diel

Celkové hodnotenie je čistý priemer, neľutujem, že som si sériu prečítala. Bol to celkom dobrý relax od choroby a chtiac-nechtiac to malo aj hlbšiu myšlienku. Skutočne sa mi páčilo, že sa hlavná hrdinka chcela zbaviť mágie a pripomenulo mi to v dnešnej dobe trochu moderné technológie - koľko dobra a zla dokážu napáchať a ako si musíme dávať pozor, aby sme im neprepadli. Možno si od autorky niekedy prečítam aj niečo ďalšie a uvidím, či urobila nejaký pokrok.

Celkové hodnotenie

Celkom zaujímavý fanart