Originálny názov: Howards End
Český názov: Rodinné sídlo
Žánre: Dráma, Romantický
Rok vydania: 1992
Podľa románu: E. M. Forster
Doba filmu: 140 minút
VB / Japonsko

Helena Bonham Carter ako Helen Schlegel
Emma Thompson ako Margaret Schlegel
Samuel West ako Leonard Bast
Vanessa Redgrave ako Ruth Wilcox
Anthony Hopkins ako Henry Wilcox

Obsah: Anglie, počátek století. Během odpoledních setkání při šálku čaje poznáváme hlavní postavy: rodinu bohatého podnikatele Wilcoxe, jejich náhodné známé sestry Schlegelovy, intelektuálky německého původu, a také hrdého, ale neúspěšného mladého úředníčka. Vše je pouhé nezávazné přátelství až do okamžiku, kdy umírající paní Wilcoxová nečekaně odkáže romantický venkovský dům Howards End okouzlující Margaretě Schlegelové... Vztahy se mění, propuká podezírání, závist, ale také láska. A uprostřed toho všeho jeden klidný dům, který změní osudy všech lidí kolem něj, který se stane svědkem zabití, konce nadějí, ale i domovem v budoucnu snad moudřejších a šťastnějších dětí...
 Strhující příběh tří rodin, svázaných k sobě pouty lásky, nenávisti, peněz i závisti. Hluboce lidské osudy lidí, jejichž vztahy určilo srdce a jeden venkovský dům. (oficiální text distributora)
Zdroj: csfd.cz

Môj názor: S dielami pána Forstera som už mala tú česť vo filme či knihe Izba s vyhliadkou. Bolo to celkom milé, hoc aj kritizujúce dielo, preto som si povedala, že si pustím ďalší film podľa knihy od tohto autora, a to Howards End.

Asi už na začiatku som mala podozrenie, že to bude niečo úplne iné ako Izba s vyhliadkou, popravde však musím povedať, že z oboch diel je cítiť toho istého autora, relatívne pomalé a pokojné plynutie deja miestami premiešané krásnymi neskutočne zábermi krajiny či hudbou (asi jediné veci, ktoré som si naozaj užívala). Tieto aspekty dosť vyvažujú tému diela, autor tu kritizuje nezlúčiteľnosť spoločenských vrstiev a v podstate každá postava zastupuje iný typický príklad človeka vo vysokej, strednej či nízkej vrstve.

Nemôžem povedať, že by som si obľúbila niektorú postavu - to ani nie je zámer diela, aj keď herecké výkony boli skvelé (veď ten film nezískál oscary len tak pre nič za nič). Niekedy som si všimla dosť zidealizované scény ako sestry Schlegelovy, ktoré si pokojne pozvali na čaj cudziu osobu a pomáhali jej, akoby sa nechumelilo. Jednoducho, postavy sa cielene občas chovali naivne či hlúpo.


Film je dobrý a spracovanie perfektné, sám režisér povedal, že Forsterovým knihám rozumie, niet teda divu, že sú dobre spracované, 2 a pol hodiny boli však na mňa priveľa, miestami som nevnímala a poslednú pol hodinu som si už ani nepozrela a prepla si to na koniec, keďže som si to medzi tým pomalým plynutím vyspoilerovala cez google. Záver ma dosť šokoval, viem však, že niečo také tam bolo nevyhnutné. Dovolím si upozorniť, aby ste nečakali 100% šťastný koniec, nie je však ani úplne zlý. Film je predovšetkým o realistickom vyobrazení, napr. čo sa týka Henryho - typický podnikateľ, ktorému je po čase každý ukradnutý.

Ponaučenie vyplývajúce pre mňa z filmu: Nikdy nepomáhajte niekomu za každú cenu, môžete mu dobrými úmyslami vydláždiť cestu do pekla. Za mňa osobne treba pomáhať vždy s láskou a zdravým rozumom.