Společenstvo prsteňa obálka knihy

Originálny názov: The Fellowship of the Rings
Žánre: Fantasy
Autor: J. R. R. Tolkien
Rok vydania celosvetovo: 1954
Rok vydania SR: 2012 (prvé 2001)
Vydavateľstvo: Slovart (SK)
Počet strán: 454

Obsah: Tento príbeh narastal pri rozprávaní, až sa stal dejinami Veľkej vojny o Prsteň a obsahuje mnoho pohľadov do ešte starodávnejších dejín, ktoré mu predchádzali - napísal v predslove k druhému vydaniu J. R. R. Tolkien o tejto vari najznámejšej knižnej trilógii minulého storočia. Čarovný svet elfov a hobitov je paralelným svetom veľkých ľudí. Jeho hlavnou témou je Prsteň ako ohnivko, ktoré ho púta k Hobitovi. Proti akýmkoľvek alegóriám sa autor bránil a všetky možné posolstvá a vnútorné významy spájané s jeho knihou sa mu zo srdca protivili. Preto je túto knihu potrebné chápať ako najobľúbenejšie dejiny pradávneho veku a nijako inak.
Zdroj: databazeknih.cz

Môj názor: Všeobecne sa ľudia delia na 2 skupiny, tí, ktorí Pána prsteňov milujú a tí, ktorí prehlasujú (keď sa presunieme k filmom), že pri Pánovi prsteňov človek stihne poprať, požehliť, navariť a bohviečo ešte (myslím, že je jasné, že sa radím do prvej skupiny). Obávam sa, že knihy by už teda vôbec neprežili.

Prvá polovica knihy sa vážne ťažko číta, možno to pôjde ľahšie ľuďom, ktorí majú radi odborné knihy, pretože som sa presne tak cítila. Akonáhle ma niekto vyrušil, zabudla som, kde som skončila a pristihla som sa, že čítam znovu tú istú pasáž. Je celkom ťažké sa sústrediť na históriu Stredozeme a predovšetkým opisy Grófstva. Akonáhle som však prekonala túto časť, už ma od knihy nikto neodtrhol a mala som ju za 4-5 dní prečítanú. 

Celý Pán prsteňov je evidentne písaný čiastočne ako nejaké kroniky a pri čítaní máte pocit, ako by ten svet skutočne existoval. Hltala som zmienky o rôznych "historických" udalostiach a postavách a googlila som si históriu jednotlivých postáv. Človek by musel mať vážne niekoľkokrát načítanú celú sériu, Silmarillion, Nedokončené príbehy a Hurínové deti (atď.), aby sa v tom vyznal, čiže ja som bola často stratená *čítala len Hobbita a videla filmy* a google bol viac ako potrebný. 

Veľmi sa mi páčila časť prechodu cez Staroles, kde sa Hobiti zoznámili s Bombadilom. Bolo to veľmi milé a je to jedna z postáv, ktorú vo filmoch neuvidíte, hoci sa jej venuje dosť veľká časť prvého dielu. Taktiež je celkom zaujímavé sledovať, ako vo filmoch Jackson nahradil isté postavy ako pri prenášaní Froda cez rieku (pôvodne to nebola Arwen). Predĺžená verzia má už bez toho 3 hodiny a 45 minút na 1 film, takže tieto zmeny sú veľmi pochopiteľné a vidno z nich cit, s akým režisér so svojou manželkou k dielu pristupovali a podľa toho aj písali samotný scenár.

Je to masterpiece, na ktoré treba nervy, ale oplatí sa ním prelúskať a nechať sa unášať príbehmi Stredozeme. Na druhej strane mi je jasné, že kto nemá rád opisy, tak tu si na svoje nepríde.


Táto séria ma neúrekom krásnych obálok, z ktorých som sa vám rozhodla pár výnimočne vybrať.

6068617. sy475
Portugálska obálka

2905845. sy475
Turecká obálka