Kniha: Humor (Anton Heretik) | Martinus

Originálny názov: Humor
Žánre: Odborná literatúra, Psychológia a pedagogika
Autor: Anton Heretik
Rok vydania SR: 2019
Vydavateľstvo: Ikar (SK)
Počet strán: 166

Obsah: Vede o humore – gelotológii – sa nevenujú len psychológovia a psychiatri, ale aj evoluční biológovia, sociológovia, historici, literárni vedci či jazykovedci. Heretik prevádza čitateľa históriou a teóriami humoru, rozpráva o vzťahu humoru a zdravia aj o humore v psychoterapii. Celú kapitolu venuje židovským anekdotám.
Zdroj: databazeknih.cz

Môj názor: Táto karanténa mi priniesla mnoho vecí (akokoľvek ohŕňam nos nad prehláseniami, že si v tejto dobe ľudia uvedomia zmysel života a podobné drísty). Po prijatí na vysnenú vysokú školu som sa pustila do čítania súvisiacich kníh. So Psychológiou davov sa stále mordujem, no Humor sa mi čítal prekvapivo ľahko (i keď pomaly). Počas čítania som si veľa vecí podškrtávala a plánujem si knihu znovu pozornejšie prečítať.

Keďže som absolútny laik, nemôžem to hodnotiť z odbornej stránky, no štýl písania a množstvo zapamätaných informácii pre využitie - to zhodnotiť môžem. Štýl písania je veľmi dobrý, všetky cudzie slová sú v zátvorke vysvetlené synonymom či krátkou vetičkou, čo zaisťuje, že aj najväčší laik pochopí, o čom sa v jednotlivých kapitolách píše. Niektoré pasáže sú sprevádzané vtipnými (alebo minimálne dôvtipnými) poznámkami, pri ktorých sa nedá trochu pousmiať.

Dvaja židovskí finančníci sa bavia o hodnote jednotlivých mien.
"A čo libry?"
"Stále dobré, kupuj!"
"A čo doláre?"
"Držia sa môžeš investovať."
"A čo slovenské koruny?"
"Tie... tie môžeš vziať do ruky aj v sobotu."

Prvá polovica knihy sa mi dosť ťažko čítala a musela som ju často odkladať, aby som spracovala dané informácie. Približne však od Humoru a zdravia až Psychopatológii humoru sa mi kniha veľmi dobre čítala a nevedela som sa od nej odtrhnúť. Pre mňa osobne bol obsah tej časti ľahký pre predstavivosť, a teda som si z toho najviac zapamätala.

"Kto je vtipný, nemusí byť veselý, kto je veselý, nemusí byť vtipný, kto je veselý, ten sa smeje, kto sa smeje, nemusí byť veselý, ani každý veselý sa nesmeje." 

- V. Vondráček

V predslove autor podotkol, že vám bude po rozpitvaní humoru menej do smiechu. Je to vcelku naozaj tak. Veľká časť vtipov a anekdot, ktoré uvádza autor ako príklady sú skôr tragikomické (lebo sú o živote), než by vás naozaj rozosmiali. Niektoré vtipy a anekdoty som mala chvíľu problém pochopiť, nakoľko niektoré z nich môže pochopiť predovšetkým človek generácie/veku/entity/..., ktorému sú smerované. Mnohé vtipy či ilustračné príhody ma však veľmi rozosmiali svojou trefnosťou.

Kniha taktiež vyvrátila moje predsudky voči židovským vtipov, ktoré som popravde nemala veľmi rada, naozaj je však zbierka na konci knihy vskutku podarená.