Originálny názov: A United Kingdom
Český názov: Spojené Království
Žánre: Dráma, Romantický, Životopisný
Rok vydania: 2016
Doba filmu: 111 minút
VB / USA / Česko

Rosamund Pike ako Ruth Williams
David Oyelowo ako Serentse Khama

Obsah: Snímek je inspirován skutečnými událostmi. V roce 1947 se botswanský král Seretse Khama setkal s londýnskou úřednicí Ruth Williamsovou. Okamžitě mezi nimi přeskočila jiskra. Ona byla okouzlena jeho vizí lepšího světa, on zase ohromen její ochotou se s touto vizí ztotožnit. Oba si navzájem připadali rovnoprávní v důsledku společenských otřesů, které následovaly po válce. Přestože byli stvořeni jeden pro druhého, proti jejich zasnoubení se postavily nejen jejich rodiny, ale i britská a hlavně jihoafrická vláda. Ta totiž nedávno zavedla politiku apartheidu a představa, že sousední zemi bude vládnout rasově smíšený pár, pro ni byla zcela nepřijatelná. Jihoafrická republika začala Británii vyhrožovat – buď dvojici zhatí jejich plány, nebo jí bude odepřen přístup k jihoafrickému uranu a zlatu a zároveň bude čelit riziku, že Jihoafrická republika napadne Botswanu. I přes obrovský tlak, kterému byli vystaveni, se Seretse a Ruth nikdy nenechali zlomit – za svoji lásku bojovali na každém kroku této strastiplné cesty a tím změnili svůj národ a inspirovali celý svět.
Zdroj: csfd.cz

Môj názor: Musím sa priznať, že nikdy predtým som o tomto pozoruhodnom páre nepočula. Vlastne nerozumiem, prečo sa o nich viac nehovorí, keďže zmenili svet - v rôznych smeroch. Myslím, že keby sa viac spomínalo na takých výnimočných ľudí, lepšie by sa žilo na tomto svete. Poďme však k filmu...

David Oyelowo sa proste na rolu "kráľa" hodil, to sa musí nechať, jeho vystupovanie zodpovedalo jeho postaveniu a mala by som pred ním rešpekt, aj keby som o tej pozícii nevedela. Rosamund Pike sa tiež na svoju rolu hodila, ale občas mi prišla až príliš naivná, vlastne celý film bol podaný tak trochu sentimentálne-naivne a občas mi prišiel natočený až príliš obyčajne na takú dôležitú tému. Musím však pochváliť kameramana za zábery (pre moju mamu hrozne spustlej, pre mňa krásnej) africkej prírody či okolia, niekomu možno do očí biť nebudú, mňa však zaujali.

Veľa sa toho dozviete (hlavne ak začnete o páre googliť), ale niečo mi tam chýbalo. Možno väčšia precítenosť, možno si skrátka životopisné filmy predstavujem trochu inak. Pekný priemer.
Podobnou tématikou boja proti rasizmu a nezávisloť, zmiešaným párom sa zaoberá aj film Belle.